תזונה להורדת כולסטרול

דיאטה להורדת כולסטרול

כולסטרול הוא חומר שומני שמצוי באופן טבעי בדם. הכולסטרול משמש בין היתר ליצירת הורמונים ובניית תאים ודפנות תאים. עם זאת כאשר רמתו עולה בדם נוצר רובד שומני בכלי דם. הוא עשוי לשקוע בעורקים, לגרום להיצרות עורקים היווצרות תהליך טרשתי שעלול לסתום את כלי הדם  ולהוות סיכון למחלות לב וכלי דם ואף לאירוע מוחי. ישנם מליוני אנשים ברחבי העולם בכלל ובישראל בפרט אשר סובלים מרמה גבוהה של כולסטרול ואינם מטופלים. הידע בציבור הרחב על הטיפול בכולסטרול שכולל גם שינוי אורח החיים ותזונה נכונה, לוקה בחסר. לכן מומלץ לפנות לייעוץ תזונתי מטעם דיאטנית מומחית לצד טיפול תרופתי במידת הצורך בהמלצת רופא.

לפי מחקרים הפחתת רמות כולסטרול מונעות התקפי לב ,שבץ ומוות.

סוג שומנים נוסף בדם נקרא טריגליצרידים. כאשר הרמה עולה בדם קיימת עלייה בשכיחות של מחלות לב וכלי דם.

תזונה נכונה – קו טיפול ראשון למלחמה בכולסטרול הרע

אחת הדרכים להילחם בהיפרליפידמיה (רמת שומנים גבוהה בדם) היא על ידי תזונה נכונה. צריכת רמת שומנים גבוהה עלולה לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול הרע (LDL) ולירידה ברמות הכולסטרול הטוב(HDL). מיותר לציין שרמות גבוהות של כולסטרול רע עלולות להוביל לטרשת עורקים ומשם לסדרה של מחלות קשות כמו התקף לב, אירוע מוחי, מחלות של כלי דם ועוד. כדי למנוע מחלות אלו ואחרות ולהוריד את גורמי הסיכון יש לאזן את רמות השומנים בגוף. זאת ניתן לעשות באמצעות שינוי אורח החיים: החל בהפסקת עישון, דרך פעילות גופנית ועד הקפדה על תזונה נכונה ובריאותית.

פעילתו גופנית מומלצת – הליכה 3-4 פעמים בשבוע כ-40 דקות לפחות בכל פעם. יש להתחיל ללכת באופן איטי ולהגביר את הקצב והזמן באופן הדרגתי.

רצוי לשלב תרגילים עם כח/תנגודת לפחות כפעמיים בשבוע.

הפחתה במשקל תעזור להביא לתוצאות טובות והפחתת רמות כולסטרול וטריגליצרידים.

דיאטה נכונה להורדת כולסטרול

שמירה על תזונה נכונה עשויה להפחית את רמות הכולסטרול הרע ב- 10%-15%. גם ירידה במשקל תפחית את רמות הכולסטרול הרע ותגביר את ערכי הכולסטרול הטוב. כמובן שלא כל דיאטה תעזור ולכן יש לפנות לייעוץ תזונתי וכך לדעת בדיוק מאילו מאכלים להימנע על מנת להשיג את המטרה. לרוב לסובלים מרמות כולסטרול רע גבוהות מומלץ להפחית בכמות השומן הרווי (מן החי) ולהימנע מבשר, ממוצרי חלב מעל 5%, גלידות, שוקולד, גבינות קשות ומאפים. כמו כן מומלץ להימנע מצריכת איברים פנימיים כגון כבד, לבבות וכו. מומלץ להימנע משומן טרנס אשר מצוי במרגרינה, מאפים ובמזונות מתועשים ועוד.

טיפול תזונתי יעיל

ישנם דפוסי אכילה שכדאי לאמץ על מנת לשפר את המצב הבריאותי. מחקרים מעידים על כך שתזונה ים תיכונית הכוללת ירקות, אבוקדו, שקדים, אגוזים, עוף, דגים, שמן זית, פירות בהגבלה, דגנים מלאים וקטניות הינה המפתח להורדת כולסטרול ולמניעת תחלואה עקב כך. רצוי לצרוך אוכל טרי ללא תוספת סוכר או מלח ויש להפחית בצריכה של מזונות מטוגנים.

חשוב לדעת מה ערכי הכולסטרול בדם ולהקפיד על בדיקות חוזרות על מנת לעקוב אחר השינויים ברמות. במידה ויש תורשה של מחלות לב וכלי דם רצוי לעקוב באופן רציף יותר על השינויים במדדים בדם.

מתחילים עם תיאום פגישת ייעוץ!

ייעוץ תזונתי להורדת כולסטרול הוא הכרחי כאשר אתם רוצים לשנות את אורח חייכם מן היסוד ולסגל הרגלי תזונה בריאים יותר. כדיאטנית קלינית בעלת 25 שנות ניסיון אוכל להתאים לכם תפריט תזונתי באופן אישי לאחר ביצוע הערכה מעמיקה של אורח וסגנון החיים העכשווי שלכם. כדי להתחיל אני מזמינה אתכם ליצור קשר ולתאם פגישת ייעוץ ראשונית ולטפל בגורמי הסיכון באמצעות תזונה בריאה וליווי אישי ומקצועי.

Your body can stand up to almost anything; It’s your mind that you have to convince (anonymous)

בניית תפריטי תזונה בהתאמה אישית

צור איתי קשר

יש לכם שאלות? לא בטוחים במשהו? מתלבטים?
צרו עימי קשר ואני אשמח לחזור אליכם ולתת מענה על כל שאלה