תזונה ים תיכונית

מהי התזונה הים תיכונית? מדוע היא מומלצת? מהם יתרונותיה? וכיצד ניתן ליישם את עקרונותיה בקלות?

תזונה ים תיכונית מבוססת על מזונות שצורכים אנשים במדינות אגן הים התיכון כמו יוון, ספרד ואיטליה. מחקרים מעידים כי לסוג תזונה זה יש סגולות רפואיות רבות כמו: סיוע לירידה במשקל ומניעת התקפי לב ושבץ מוחי, סכרת מסוג 2, כולסטרול גבוה ומוות בטרם עת.

מכיוון שיש מדינות רבות באגן הים התיכון ובהן מאפייני תזונה שונים ומגוונים, כאשר מדברים על התזונה הים תיכונית מתייחסים בעצם לדפוסי אכילה בסיסיים ומקובלים לסוג זה של תזונה, כאשר ניתן להתאים את התכנית באופן אישי ולבנות את התפריט בהתאם להעדפות ולצרכים ספציפיים.

הבסיס של התזונה הים תיכונית

הרגלי התזונה של תושבי אגן הים התיכון התבססו בעיקר על מזונות זמינים, טריים וזולים וכיום הם נמצאים בחוד החנית של אורח חיים בריא.

בניית תפריט תזונה המבוסס על התזונה הים תיכונית יכלול ירקות, פירות, קטניות, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים, לחמים, עשבים, דגים, פירות ים, תבלינים ושמן זית מכבישה קרה. אנשים שמאמצים תזונה ים תיכונית ממעיטים בצריכת בשר אדום, עוף, ממעיטים בצריכת סוכרים, מזונות מעובדים, משקאות ממותקים, שמנים מסוג טרנס, בשרים ודגים מעובדים.

היתרונות של התזונה הים תיכונית

  • ירידה במשקל – התזונה הים תיכונית מעודדת צריכת מזונות זמינים, טריים ובריאים ומגבילה צריכת סוכרים ומזונות מעובדים.
  • משפרת את בריאות הלב – מחקרים רבים מעידים על כך שבכוחה של תזונה זו לשפר את בריאות הלב, רמת הכולסטרול ורמות לחץ הדם.
  • מניעת סכרת סוג 2 – ישנם גם מחקרים שמצאו שהתזונה הים תיכונית יכולה להגן מפני סוכרת מסוג 2.
  • מניעת דלקות – תזונה של אגן הים התיכון יכולה לסייע בהפחתת רמות הדלקת בגוף, מניעת מחלות ושיפור יכולות ההתגוננות של הגוף מפני זיהומים.

מדוע התזונה הים תיכונית נחשבת לכל כך בריאה?

חוקרים שמו לב לכך שבמדינות אגן הים התיכון אנשים חלו במחלות כרוניות בשיעורים נמוכים יותר בהשוואה לאנשים במקומות אחרים סביב העולם, והם ייחסו את הממצאים שלהם לדפוסי התזונה הייחודיים שלהם.

למרות שתזונה זו מתמקדת בעיקר במקורות מהצומח, ניתן להוסיף לה עופות, ביצים, גבינות, יוגורט וחלב באופן מתון, כמו גם סוגים שונים של יין, כמובן שגם בצורה מתונה.

מלבד שינויים בתזונה גם עיסוק בפעילות גופנית באופן קבוע מהווה מרכיב בלתי נפרד מאורח החיים הים התיכוני, לכן בניית תפריט תזונה ים תיכונית לצד שילוב פעילות גופנית יוסיפו המון לאיכות החיים שלכם.

הצעד הראשון מתחיל בפגישת ייעוץ עם דיאטנית

כדי שהתזונה שלכם תהיה מאוזנת חשוב מאוד לקבל ייעוץ מקצועי מטעם דיאטנית מומחית על מנת להתאים בין דפוסי ומאפייני שיטת תזונה זו לבין אורח החיים שלכם.

סיגל בלצר, דיאטנית קלינית מוסמכת בעלת ניסיון רב בבניית תפריט תזונה מותאם אישית ומתן רעיונות לארוחות ותפריטים מגוונים שיעזרו לכם להתמיד ולסגל לעצמכם אורח חיים הרבה יותר בריא.

ברשותי משקל מקצועי דיאגנוסטי משוכלל אשר בין היתר מודד אחוזי שומן, שומן ויסרלי, מסת שריר, חילוף חומרים במנוחה, אחוז נוזלים בגוף ועוד. בהתאם לתוצאות, נבנית תכנית מותאמת אישית.

לתזונה הים תיכונית יש יתרונות רבים, אולם בהיעדר ייעוץ יכולים להיות לה גם חסרונות. לכן אם תרצו לשנות את חייכם ולסגל לעצמכם אורח חיים בריא יותר, צרו עמי קשר ואשמח לסייע לכם לבנות תפריט המותאם לכם, לצרכים שלכם ולהעדפותיכם האישיות.

Respect your body; It’s the only one you have (anonymous)

איך אני יכולה לעזור לך?

צור איתי קשר

יש לכם שאלות? לא בטוחים במשהו? מתלבטים?
צרו עימי קשר ואני אשמח לחזור אליכם ולתת מענה על כל שאלה