תזונה נכונה להורדה במשקל

תזונה נכונה להורדה במשקל

ישנן דרכים שונות להורדה במשקל ונראה שהבולטת שבהן הינה התזונה הנכונה. ספורט ללא שינוי תזונתי אינו מספיק. התערבות ניתוחית מסוגים שונים ותרופות הרזיה לא מהוות פתרון טבעי לכך ומיועדות בעיקר למקרי השמנה קיצוניים יחסית אשר לרוב מלווים במחלות רקע. במקביל, מזון הוא ממילא צורך חיוני ויש לו קשר ישיר למשקל הגוף ולשינויים המתרחשים בגוף. אין זה מפליא לכן, שנושא ה"דיאטה" נמצא לאורך ההיסטוריה במרכז העיסוק בהורדת משקל. כעת נשאלת השאלה – מה היא תזונה נכונה להורדה במשקל?

תזונה בריאה

התזונה משפיעה לא רק על המשקל, אלא גם על הבריאות וזו בתורה משפיעה על ההרגשה הכללית.

אך בריאות ותזונה להורדה במשקל לא בהכרח חופפים. לכן, חיוני שתכנית ההורדה במשקל תתחשב בכך ולא תתפשר על "טריקים" מזיקים להרזיה מהירה. במילים אחרות – חשיבות האכילה המאוזנת ועשיית הדיאטה כאורח חיים ולא בגישת "זבנג וגמרנו". היבט הבריאות יקדם למשל הוצאת מזונות מזיקים מהתפריט (כגון מזון מטוגן או מעובד) והעדפת מזונות בריאים. הוא יעסוק גם בהקניית הרגלי אכילה בריאים, כגון אופן האכילה,אופן הכנת המזון, סדר הארוחות, זמני הארוחות, בחירה וקניית מזון מתאים.

תזונה מגוונת

הורדה במשקל מעלה לרוב אסוציאציות של צמצום – צמצום בסוג ובכמות המזון שצורכים. למעשה, ב-2018 התפרסם מחקר מפתיע, לפיו צמצום הגיוון בתפריט מסייע להורדה במשקל. מאחר שמדובר במחקר ממקור מכובד – המרכז הרפואי The Cleveland Clinic, לא ניתן להתעלם ממסקנותיו סתם כך. מצד שני, תכנון תזונה נכונה לא יכול לשים כמטרה רק את ההורדה במשקל.

תזונה בריאה מחייבת גם גיוון, אשר יסייע להבטיח שהגוף יקבל את כל הדרוש לו, דוגמת ויטמינים, מינרלים ואבות מזון בכמות מספקת לצרכי הגוף. יש לקחת בחשבון פרמטרים נוספים כגון גיל, סביבת חיים, מקום עבודה, חיי משפחה, מגבלות רפואיות, העדפות אישיות ועוד. בנוסף, חשוב לזכור שאכילה ודיאטה קשורים באופן הדוק לפן הרגשי נפשי וכמו כן להרגלים. על כן, גיוון בסוגי המאכלים והטעמים, מסייע נפשית להתמיד לאורך זמן. כאשר מבצעים דיאטה לא מגוונת קשה יותר להחזיק ולהתמיד. תהליך דיאטה לירידה במשקל לא אמור להיות קשה ובלתי נסבל. כדי להתמיד כדאי להגיע למצב של שינוי תזונתי ללא  תחושת רעב אשר קל יחסית ליישום. רק כך ניתן להגיע לתוצאות ארוכות טווח וירידה במשקל אשר תשמר כשינוי אורח חיים. רוב הדיאטות שאנשים מנסים לא מחזיקות לאורך זמן. יורדים מהר ועולים מהר ובמקרים רבים אף עם ריבית. על כן כדאי לעשות תהליך אחר שיישמר.

תזונה מותאמת אישית

התאמה אישית היא בין נקודות המפתח החשובות ביותר בתכנון התזונה. היא מסייעת לגיבוש תכנית יעילה להורדה במשקל וגם להקלת ההתמודדות עם האתגרים הנפשיים של הדיאטה ולשמירת המשקל הרצוי. מדובר בהתאמה בהיבטים רבים למדי, כולל מציאת פתרונות למצבים כגון עבודה מחוץ לעיר, נסיעות עבודה לחוץ לארץ, אכילה מרובה במסעדות, חיי לילה ובילויים עתירי מזון ושתייה, קשיים בהתמודדות בבית ועוד. החשיפה לפיתויים רבה ובמצבים רבים כולל חגים, מסיבות,   אירועים ומפגשים חברתיים יש פיתויים אין ספור. על ידי שינוי התנהגותי ותזונתי עם דיאטנית קלינית מנוסה ניתן להגיע לפתרונות בהתמודדות עם שלל המצבים ולהגיע לתוצאות טובות בדרך לירידה במשקל ושינוי אורח חיים לבריא יותר.

תכנית התזונה חייבת להיות מותאמת כמובן גם למצב הרפואי, כפי שהוא מתבטא כיום (בבדיקות דם למשל), בהיסטוריה הרפואית ואף בהיבטים גנטיים. לדוגמא: תכנון התזונה להורדה במשקל עבור מי שסובל מכבד שומני, מחייב בין השאר צמצום פחמימות ושומן והקפדה על הרזיה הדרגתית.

חשוב גם לזכור, שגוף האדם משתנה, בהתאם לשלבים ולמצבים שונים בחיים כגון ילדות, הגיל השלישי, מתבגרים, נשים בגיל המעבר ועוד. בנוסף, מצבים זמניים כגון הריון ואפילו שירות צבאי, מתבטאים כל אחד בניואנסים ובהיבטים המיוחדים להם בהקשר זה. יש צורך לקחת בחשבון התאמת התזונה הנכונה לשם הורדה במשקל.

תזונה נכונה להורדה במשקל – חשיבות המומחיות

אני מניחה כי בשלב זה כבר הצלחתי להמחיש לכם, עד כמה תכנון תזונה נכונה ואיכותית להורדה במשקל, היא מלאכה מורכבת למדי. זו היא משימת איזון עדינה, בין היבטים רבים וחשובים. בנוסף, מדובר בסופו של דבר בבני אדם ולא במנגנונים ביולוגים וכימים בלבד. לתזונה יש היבטים נפשיים לא מעטים ולכל אדם יש את הסיפור המיוחד שלו, אשר מחייב רגישות והקשבה. מכאן ברורה החשיבות, של הסתייעות במומחים מנוסים בתחום התזונה.

כך שאם אתם נשברים ולא מתמידים, מתמידים אבל הירידה במשקל "נבלמה" באופן לא מובן, מרזים אבל מרגישים גרוע וכן הלאה, פנו אליי ותקבלו הסברים וסיוע בהשגת פריצת הדרך. כל זאת, ממקור מוסמך, איכותי ומנוסה מאוד. השאירו פרטים באמצעות שליחת מייל ואשמח לחזור אליכם. ניתן גם להתקשר ולהשאיר הודעה ואחזור אליכם בהקדם.

Your body can stand up to almost anything; It’s your mind that you have to convince (anonymous)

בניית תפריטי תזונה בהתאמה אישית

צור איתי קשר

יש לכם שאלות? לא בטוחים במשהו? מתלבטים?
צרו עימי קשר ואני אשמח לחזור אליכם ולתת מענה על כל שאלה