תפריט תזונה לכבד שומני

כבד שומני הינה מחלה שנובעת מהצטברות של שומן בכבד, השומנים מצטברים כתוצאה מאכילה מופרזת וצריכה עודפת  של פחמימות וסוכרים.

מחלה זו עלולה לגרום לנזקים חמורים ובלתי הפיכים ופגיעה בכבד ומערכות רבות בגוף. מסיבה זו חשוב לאבחן את המחלה במועד ולהתאים את התזונה המתאימה שתאפשר לכבד להשתקם.

כדי לעצור את התהליך החמור הזה יש לרכוש הרגלי חיים בריאים ולצרוך מזונות מתאימים. שינוי הרגלים התנהגותיים, הגבלת צריכת אנרגיה והקפדה על תזונה מתאימה לעומת תזונה לא בריאה, הגבלת אורח חיים "יושבני" (מסכים-מחשבים, טלויזיה, עבודה משרדית וכו.) והגברת פעילות גופנית אירובית ואנארובית.

שינויים אלו יהוו השפעה מיטיבה ויעזרו בהבראת הכבד.

מהו התפריט המומלץ לכבד שומני?

  • הפחתה בצריכה כוללת של פחמימות – הימנעות מצריכת סוכרים פשוטים, דבש, גלידה, שתייה מתוקה הגבלת צריכת פירות.
  • הפחתה בצריכת שומן  – יש להפחית צריכה של שומן רווי, להפחית בצריכת בשר שמן, איברים פנימיים כגון כבד, נקניקים, בשר מעובד, חמאה ובמוצרי חלב שומניים. כמו כן יש להפחית צריכה של שומן טרנס שמצוי במזונות כמו קרקרים, עוגות, חטיפים, מזונות מעובדים ומטוגנים. את השומנים הללו יש להחליף בשומנים לא רוויים בדגש על שומן חד בלתי רווי ושומן רב בלתי רווי. אומגה 3 נמצא כשומן מועיל בהקשר לבריאות הלב.
  • תפריט דל פחמימות – יש לשמור על צריכה נמוכה של פחמימות ובחירת מזונות בעלי  אינדקס גליקמי נמוך. מומלץ להימנע מסוכר וגם מסוכר מסוג פרוקטוז (סוכר פירות).
  • הימנעות ממיצים – שייקים ומשקאות ממותקים וכן מיצי פרי.
  • אלכוהול – רצוי להגביל ולהפחית משמעותית.
  • ירידה במשקל – מומלץ להפחית באופן הדרגתי במשקל (5%-10%). אנשים שהצליחו להפחית ממשקלם, לרוב הפחיתו גם את רמת השומן בכבד. ירידה קיצונית עלולה להזיק ולכן יש להקפיד על שינוי הדרגתי בתזונה.

הדיאטה הים תיכונית

דיאטה מומלצת למצב של כבד שומני הינה דיאטה ים תיכונית. הדיאטה כוללת צריכה רבה של ירקות, דגי ים (כגון סלמון), שמן זית, אגוזים, קטניות, זרעים ודגנים מלאים בהגבלה.

לצד השינוי בתזונה מומלץ לשלב פעילות גופנית – הפעילות עוזרת להפחתת השומן בכבד גם ללא קשר למשקל. רצוי לשלב פעילות גופנית אירובית 3-5 פעמים בשבוע ובנוסף עוד פעמיים בשבוע אימוני כח/תנגודת. אימוני כח/תנגודת תורמים לבניית שרירים וכך מביאים לשינוי ושיפור מטבולי ולשיפור במצב הכבדי.

התפריט משתנה בין מטופל למטופל לפי המצב הבריאות ועל כן ניתן באופן אישי. גם תוספי מזון מומלצים בהתאמה אישית בלבד.

ניתן ליצור קשר עם מרפאתי לצורך בניית תפריט תזונה מותאם !

If you can see it in your mind, you can do it (anonymous)

איך אני יכולה לעזור לך?

צור איתי קשר

יש לכם שאלות? לא בטוחים במשהו? מתלבטים?
צרו עימי קשר ואני אשמח לחזור אליכם ולתת מענה על כל שאלה